Mindfulness: we moeten al zoveel!

Mindfulness: we moeten al zoveel!

Veel te doen

In tijden van toenemende (werk)druk en spanning wordt ontspanning steeds belangrijker. Tijd voor ontspanning nemen wordt echter steeds lastiger: de kinderen moeten naar de sportclub, muziekvereniging of wat dan ook gebracht en gehaald worden, we hebben niet zelden nog werk te doen, die goeie vriend of vriendin moet ook nog gebeld worden, de ouders moeten bezocht worden, we moeten employabel blijven, dus weer een studie volgen, het huishouden moet worden gedaan: boodschappen doen, koken, het huis schoonmaken. En door dit alles wordt tijd voor jezelf steeds schaarser. We zitten in een mallemolen waarbij de dagen, weken, maanden, jaren zich aaneenrijgen.

En dan hoor je ook niet zelden de opmerking: je zou yoga moeten doen of je zou moeten mediteren. Wéér iets wat er bij komt….

En tòch!

Niet(s) doen
Als je je met het bovenstaande realiseert dat wij steeds in de actiemodus verkeren, zelfs als we een boek lezen, sporten of TV kijken (wat toch zaken zijn die we als ontspannend ervaren), dat wij steeds fysiek dan wel mentaal iets aan het dóen zijn, misschien is het dan toch tijd om eens te ervaren om eens NIETS te doen. Dat kost natuurlijk ook tijd en je vraagt je af waarom je dit zou moeten “doen”, dat niets doen, maar je zult merken dat het je veel oplevert. Mindfulness laat je aan de hand van meditaties en yoga oefeningen ervaren wat er gebeurt als je niets doet. Dat is in het begin af en toe best confronterend: je verveelt je, je vindt het saai, je valt in slaap, er bekruipen je allerlei gedachten (“Wat zit ik hier nou te “doen”?” “Ik heb wel wat beters te “doen””), emoties, fysieke gewaarwordingen.

Waarnemen en bewustwording
Mindfulness leert je juist om dit soort gewaarwordingen te observeren, leert je om te zien dat dit maar voorbijgaande verschijnselen zijn. De zin daarvan? Je gaat patronen in je zelf zien en herkennen, je leert je bewust te worden van je automatische piloot en dat dit in het dagelijkse leven – in je werk, thuis- niet altijd de meest effectieve reactie is.

Je zult zien dat je rustiger wordt van binnen, milder naar jezelf en dus naar anderen, effectiever naar de mensen in je omgeving, je leert scherper waar te nemen en daardoor leer je meer op situaties te responderen dan te reageren (omdat blijken zal dat er vaak meer keuzemogelijkheden zijn dan je automatische piloot). Je wordt meer ontspannen en leert je dus veel beter te verhouden tot al die “doe-dingen” die je op je werk en in je privéleven allemaal moet. En je leert dus veel meer te genieten, omdat je beter in het huidige moment, het “nu” komt te zitten. Je gaat bewuster leven, dus ook bewuster zien, horen, eten etc..

En als je je bewust wordt van al deze effecten (wetenschappelijk is bewezen dat meditatie al na 2 weken effect heeft op je hersenen), zul je merken dat mindfulness geen “moeten” is, maar een tijd die je jezelf gunt: een moment van “niet” doen.

Bijdrage verzorgd door Paul Willemsen trainer/coach in mindfulness (MBSR)